Sirkü 2131 Yurt dışından elde edilen kazanç ve iratlarda 20 yıllık istisna
Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 20/D maddesi uyarınca, Türkiye’de yerleşmiş sayılan gerçek kişilerin, Türkiye’de yerleşmiş sayılmaya başlamadan önceki son üç takvim yılında Türkiye’de ikametgâhının ve vergi mükellefiyetinin bulunmaması şartıyla, yurt dışından elde ettikleri kazanç ve iratlar 20 yıl süreyle gelir vergisinden istisnadır.
İstisnadan;
– 1/1/2026 tarihinden itibaren Türkiye’de yerleşmiş sayılan gerçek kişiler,
– Türkiye’de yerleşmiş sayılmasından önceki son üç takvim yılında Türkiye’de ikametgâhı ve vergi mükellefiyeti bulunmayanlar,
yararlanabilir
Kurumlar vergisi mükellefleri bu istisnadan yararlanamaz.
İstisnaya ilişkin düzenlemeyi özetleyecek olursak;
– İstisnadan yararlanabilmek için başvuru tarihi itibarıyla Türkiye’de yerleşmiş sayılmak gerekir. (Türkiye’de yerleşmiş sayılanlar ise; ikametgâhı Türkiye’de bulunanlar veya bir takvim yılı içinde Türkiye’de devamlı olarak altı aydan fazla oturanlardır. Geçici ayrılmalar Türkiye’de oturma süresini kesmez.)
– İstisnadan, 1/1/2026 tarihinden itibaren Türkiye’de yerleşmiş sayılan gerçek kişiler yararlanabilecektir. Şartların sağlandığının tespit edilmesi halinde başvuru sahiplerine istisna belgesi verilecektir.
– İstisnadan yararlanmak isteyen mükelleflerin, tarha yetkili vergi dairesine başvurarak istisna kapsamındaki kazanç ve iratlarına ilişkin “Yurt Dışından Elde Edilen Kazanç ve İratlar İçin İstisna Belgesi”ni (333 Seri No.lu Tebliğde EK-1) almaları gerekmektedir.
– Vergi dairesince; Mükellefin Türkiye’de yerleşmiş sayılıp sayılmadığı, Türkiye’de yerleşmiş sayılmasından önceki son üç takvim yılında Türkiye’de ikametgâhının ve vergi mükellefiyetinin bulunup bulunmadığı, Başvurunun süresinde yapılıp yapılmadığı, kontrol edilir. Şartların sağlandığının tespit edilmesi halinde istisna belgesi verilir.
– İstisnadan faydalanan gerçek kişilerin istisna kapsamına girmeden önce, Türkiye’de elde ettiği gayrimenkul sermaye iradı, menkul sermaye iradı veya değer artışı kazancı nedeniyle mükellefiyetinin bulunması, diğer şartların sağlanması kaydıyla istisnadan yararlanmasına engel değildir.
– İstisna kapsamındaki kazanç ve iratlar için yıllık gelir vergisi beyannamesi verilmez. Mükellefin Türkiye’de elde ettiği diğer gelirleri nedeniyle yıllık gelir vergisi beyannamesi vermesi halinde dahi, istisna kapsamındaki yurt dışı kazanç ve iratlar beyannameye dâhil edilmez.
– Yalnızca yurt dışından elde edilen kazanç ve iratlar madde kapsamında istisnaya tabiidir. İstisnadan faydalanan mükelleflerin, Türkiye’de elde ettikleri kazanç ve iratları için vergisel yükümlülükler devam eder.
– İstisna kapsamındaki kazanç ve iratlara ilişkin gider ve maliyetler, vergiye tabi kazanç ve iratların tespitinde dikkate alınmaz.
– İstisna kapsamındaki kazanç ve iratlar nedeniyle yabancı memleketlerde ödenen vergiler, Türkiye’de tarh edilen gelir vergisinden mahsup edilemez.
– İstisna şartlarını taşımadığı halde istisnadan yararlandığı tespit edilen mükelleflerin, istisna kapsamında değerlendirilerek beyan edilmeyen kazançlarına ilişkin eksik tahakkuk etmiş vergiler; Vergi ziyaı cezası uygulanmak suretiyle, Gecikme faiziyle birlikte, tarha yetkili vergi dairesince tahsil edilir ve istisna belgesi iptal edilir.
– İstisnadan yararlanmak isteyen Gerçek kişilerin 1/1/2026 tarihinden itibaren Türkiye’de yerleşmiş sayılmaları, Başvuruyu öngörülen süre içerisinde yapmaları, Türkiye’de yerleşmiş sayılmadan önceki son üç takvim yılında Türkiye’de ikametgâhlarının ve vergi mükellefiyetlerinin bulunmaması, Vergi dairesinden istisna belgesi almaları, İstisnayı yalnızca yurt dışında elde ettikleri kazanç ve iratları için uygulamaları, gerekmektedir.
– Yurt dışından elde edilen kazanç ve iratlara ilişkin gelir vergisi istisnasından yararlananların, istisna için öngörülen 20 yıllık süre içerisinde veraset yoluyla gerçekleşen mal intikallerinde vergi oranı %1 olarak uygulanır.
———————————–
Hatırlatma:
Sirkülerimiz bilgilendirme amaçlı olup belirli bir konu hakkında genel çerçevede bilgi vermek amacını taşıdığından içerikten kaynaklanan veya içeriğe ilişkin ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.
Bu sirkümüzde yer verilen bilgiler yazının tarihi itibarıyla geçerli olup, yazı tarihinden sonra gerçekleşebilecek yasal değişiklikler, gelişecek uygulamalar ve yargı kararları ileride farklı düzenlemeleri ve değerlendirmeleri gerektirebilmektedir.
Bu nedenle konular ile ilgili karar vermeden önce profesyonel bir danışmandan görüş ve destek alınması tavsiye olunur.
