Sirkü 2030 İndirimli kurumlar vergisindeki yeni düzenlemeler

Kurumlar vergisi Kanunun 32/C maddesiyle düzenlenen Yurt içi asgari kurumlar vergisi, kurumların vergilendirme dönemi kurum kazançlarını (geçici vergi dönemi dahil) en az %10 oranında vergilemeyi amaçlayan, Kurumlar vergisi matrahından tenzil edilebilecek indirim ve istisnaları sınırlayan bir uygulamadır.

1 nolu Kurumlar vergisi Genel Tebliğinde değişiklik Yapan 24 nolu tebliğ ile, yeni yatırım teşvik belgeleri kapsamında uygulanacak indirimli kurumlar vergisine ilişkin esaslar daki tereddütler giderildi.

YTB kapsamında gerçekleştirilen yatırımlardan elde edilen kazançlar için uygulanacak indirimli oranlı kurumlar vergisinde süre, oran ve devir konusunda daha belirgin sınırlar çizildi.

Söz konusu tebliğ gereği,

– 16.06.2025 tarihinden önce yapılmış ve reddedilmemiş başvurular için 5520 sayılı Kanunun 7555 sayılı Kanunla değiştirilmeden önceki 32/A maddesi hükümleri geçerli olacak.

– 24.07.2025 ve sonrasında alınan yatırım teşvik belgeleri için 7555 sayılı Kanun’un 18. maddesiyle getirilen değişikler geçerli olacak.

– İndirimli kurumlar vergisi uygulaması, indirim hakkının kullanılabildiği ilk hesap dönemi dâhil olmak üzere en fazla on hesap dönemiyle sınırlı. On yıllık süre, matrahın ilk kez oluştuğu hesap döneminden itibaren başlayacak. Sınırlama, her bir yatırım teşvik belgesi bakımından ayrı ayrı uygulanacak.

– İlgili hesap döneminde kazanç bulunmasına rağmen yararlanılmayan yatırıma katkı tutarları sonraki dönemlere devredilemeyecek. Başka bir ifadeyle, o dönemde kullanma imkânı olmasına rağmen yararlanılmayan katkı tutarları izleyen yıllarda dikkate alınamayacak.

–  Cumhurbaşkanının yetkilerine ilişkin olarak 9903 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı eki Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar başta olmak üzere indirimli vergi oranı uygulamasına ilişkin net belirlemeler yapılmıştır.

– Cumhurbaşkanı, yatırım harcamaları içindeki arsa, bina, kullanılmış makine, yedek parça, yazılım, patent, lisans ve know-how bedeli gibi harcamaların oranlarını ayrı ayrı veya topluca sınırlandırmaya yetkili olup bu yetki çerçevesinde çıkarılan 29/5/2025 tarihli ve 9903 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı eki Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar (Karar) uyarınca, arazi, arsa, royalti, yedek parça ve amortismana tâbi olmayan diğer harcamalar indirimli kurumlar vergisi uygulamasına konu edilemeyecektir. Dolayısıyla yatırıma katkı tutarının hesaplanmasında arazi, arsa, royalti ve yedek parça harcamaları ile amortismana tâbi olmayan diğer harcamalar dikkate alınmayacaktır.”

– Yatırım teşvik belgesi kapsamındaki yatırıma fiilen başlanılan tarihi içeren hesap döneminin başından, dördüncü hesap döneminin sonuna kadar diğer faaliyetlerden elde edilen kazançlara da indirimli kurumlar vergisi uygulanabilecek. Ancak, fiili başlangıç döneminde matrah oluşmaması halinde süre, matrahın ilk oluştuğu dönemden itibaren başlayabilecek.

– Diğer kazançlar için indirim konusu yapılabilecek katkı tutarı için iki sınır söz konusu, birincisi: Toplam yatırım harcaması × yatırıma katkı oranı x %50, ikincisi: Dönem içinde gerçekleştirilen yatırım harcaması × yatırıma katkı oranı

– Birden fazla yatırım teşvik belgesine sahip olan mükellefler indirim hakkının kullanılabileceği ilk hesap dönemi dâhil olmak üzere dördüncü hesap döneminin sonuna kadar diğer faaliyetlerden elde edilen kazançlarının yetersiz kalması halinde, hangi teşvik belgesine öncelik vereceğine kendileri karar verecek.

– Aynı hesap döneminde birden fazla yatırım teşvik belgesi kapsamındaki kazançlar bulunuyorsa, her yatırımın toplam kazanç içindeki oranı dikkate alınarak matrah dağıtılacak ve bu oranlara göre indirimli vergi uygulanacaktır.

—————————————–

Hatırlatma:

Sirkülerimiz bilgilendirme amaçlı olup belirli bir konu hakkında genel çerçevede bilgi vermek amacını taşıdığından içerikten kaynaklanan veya içeriğe ilişkin ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

Bu sirkümüzde yer verilen bilgiler yazının tarihi itibarıyla geçerli olup, yazı tarihinden sonra gerçekleşebilecek yasal değişiklikler, gelişecek uygulamalar ve yargı kararları ileride farklı düzenlemeleri ve değerlendirmeleri gerektirebilmektedir.

Bu nedenle konular ile ilgili karar vermeden önce profesyonel bir danışmandan görüş ve destek alınması tavsiye olunur.