Sirkü 2006 7555 sayılı Kanunla Vergi Kanunlarında yapılan değişiklikler

Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun ve Bazı Kanunlarda ve 635 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair 7555 sayılı kanun 24 Temmuz 2025 tarih ve 32965 Sayılı resmi gazetede yayınlandı.

Söz konusu kanunla vergi mevzuatında yapılan değişiklikler aşağıda açıklandı.

Söz konusu kanunun 4 üncü maddesi ile

213 sayılı Vergi Usul Kanununun 131 inci maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.

 “Şu kadar ki yoklama fişinin, bu Kanunun 132/A maddesi kapsamında, koordinat bazlı konum bilgisini ve yoklama yapılan yere ilişkin fotoğrafları içerecek şekilde elektronik ortamda tanzim edildiği durumlarda polis, jandarma, muhtar veya ihtiyar meclisi üyelerinin imzası aranmaz.”

Maddeyle 24 Temmuz 2025 tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere yoklama fişinin Vergi Usul Kanununun 132/A maddesi kapsamında, koordinat bazlı konum bilgisini ve yoklama yapılan yere ilişkin fotoğrafları içerecek şekilde elektronik ortamda tanzim edildiği durumlarda, hakkında yoklama yapılanın veya yetkili adamının yoklama esnasında bulunmaması veya imzadan çekinmeleri halinde polis, jandarma, muhtar veya ihtiyar meclisi üyelerinin imzasının aranmaması temin edilerek bir yandan yapılan tespitlerin ispat gücü kuvvetlendirilmekte, diğer yandan da sahte belge düzenleme fiilleri ile olan mücadelenin güçlendirilmesi temin edilmektedir.

Söz konusu kanunun 5 inci maddesi ile

213 sayılı Kanunun ek 13 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan ” 160″ ibaresi “300” ve “%20’sini” ibaresi “%40’ım” şeklinde değiştirilmiştir.

Maddeyle 1 Ağustos 2025 tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere normal mesai saati haricinde daire dışında fiilen çalışanlara bu çalışmalarının karşılığı fazla çalışma ücreti ödenmesi yönünde yapılan düzenlemede değişiklik yapılarak ödenecek ücretlerin ve sahada görevlendirilecek personele ilişkin üst limit artırılmıştır.

Söz konusu kanunun 6 ıncı maddesi ile

KDV kanunun 13 üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.

“o) 4760 sayılı Kanuna ekli (II) sayılı listenin 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan “- Yük taşımasında kullanılıp azami ağırlığı 3,5 tonu aşmayan ve yolcu taşıma kapasitesi (Yolcu taşıma kapasitesi sürücü dahil toplam yolcu sayısının 70 kilogramla çarpılması suretiyle hesaplanır. Bu hesaplamada koltuk olmasa dahi, koltuk montajı için bulunan sabit tertibatlar da koltuk olarak dikkate alınır) istiap haddinin (bir aracın güvenle taşıyabileceği sürücü ve yolcu dahil toplam yük ağırlığı) %50’sinin altında olan motorlu araçlardan (bütün tekerlekleri motordan güç alan veya alabilenler, binek otomobilleri, steyşın vagonlar, yarış arabaları, arazi taşıtları hariç)” satırındaki motorlu taşıtlar ile 87.04 ve 87.11 G.T.İ.P. numaralarında yer alan taşıtların, münhasıran millî savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığına teslimi,”

24 Temmuz 2025 tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere Milli Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Milli İstihbarat Teşkilatı Başkanlığı’nın münhasıran milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçları için alacakları ve bu amaçla kullanacakları hafif ticari taşıtlar, kamyon, kamyonet, kamyonet grubunda bulunan arazi taşıtları ve motosikletlerin teslimi KDV’den istisna olacak.

Söz konusu kanunun 7 inci maddesi ile

KDV Kanununun 17’nci maddesinin (4) numaralı fıkrasının (p) bendine “mülkiyetindeki taşınmazların” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve Vakıflar Genel Müdürlüğü bünyesindeki vakıflar ile bu kurum tarafından yönetilen mazbut vakıfların mülkiyetinde bulunan taşınmazların” ibaresi eklenmiştir.

Maddeyle 24 Temmuz 2025 tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere Vakıflar Genel Müdürlüğü bünyesindeki vakıflar ve bu kurum tarafından yönetilen mazbut vakıfların mülkiyetinde bulunan taşınmazların satışı suretiyle gerçekleşen devir ve teslimler KDV’den istisna edilmektedir.

Söz konusu kanunun 8 inci maddesi ile

KDV Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.

“ç) 4760 sayılı Kanunun 16’ncı maddesinin (4) numaralı fıkrası uyarınca teminat karşılığı ithal edilen malın teminatının hesaplanmasına esas özel tüketim vergisi tutarı.”

1 Ağustos 2025 tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) Kanununa ekli (I) sayılı listede yer alan malların ithalinde ÖTV hesaplanmamakta, sadece teminat alınarak mallar yurt içine alınmakta, ithalatçıları tarafından yurt içinde ilk tesliminde ise ÖTV hesaplanmaktadır. Bu kapsamda yer alan malların ithalinde sadece mal bedeli üzerinden katma değer vergisi (KDV) hesaplanarak tahsil edilmektedir. İthalatçılar tarafından malın yurt içi ilk tesliminde ÖTV hesaplandığından, ÖTV tutarına isabet eden KDV tutarı da bu aşamada hesaplanmaktadır. Hesaplanan KDV tutarı indirilecek KDV ile karşılaştırılarak, ödenecek KDV olmakta veya devreden KDV olarak sonraki dönemlere devretmekte ve sonraki dönemlerdeki hesaplanan KDV tutarı ile mahsup edilmektedir.

ÖTV Kanununa ekli (I) sayılı listede yer alan malların ithalinde hesaplanıp teminata bağlanan ÖTV’nin, KDV matrahına dahil edilmesine ilişkin düzenleme yapılmaktadır.

Söz konusu kanunun 9 uncu maddesi ile

4562 Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun 21 inci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.

“Bu muafiyetin 13/7/1956 tarihli ve 6802 sayılı Gider Vergileri Kanunu uyarınca ödenecek olan banka ve sigorta muameleleri vergisine şümulü yoktur.”

Madde ile 24 Temmuz 2025 tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere Organize Sanayi Bölgeleri tüzel kişiliğinin bankalardan kullandığı krediler dolayısıyla bankalar tarafından lehe alınan paraların banka ve sigorta muameleleri vergisinden istisna tutulup tutulmayacağına yönelik ihtilafın giderilmesi amaçlanmaktadır.

Söz konusu kanunun 11 inci maddesi ile

4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununun geçici 2 nci maddesinin üçüncü fıkrasının birinci cümlesinde yer alan

“ücretleri üzerinden asgari geçim indirimi uygulandıktan sonra hesaplanan gelir vergisi;” ibaresi “ücretlerinin brüt asgari ücretin kırk katını aşmayan kısmı üzerinden hesaplanan gelir vergisinden 193 sayılı Kanunun 23 üncü maddesinin birinci fıkrasının (18) numaralı bendinde düzenlenen asgari ücret istisnasına isabet eden vergi düşüldükten sonra kalan vergi tutarı;” şeklinde ve aynı fıkranın ikinci cümlesinde yer alan “düzenlenen kağıtlar” ibaresi “düzenlenen kağıtların brüt asgari ücretin kırk katını aşmayan kısmı” şeklinde değiştirilmiştir.

Yapılan düzenlemeyle 1 Ağustos 2025 tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun’da yer alan gelir vergisi stopajı teşvikine yönelik hükümde değişikliğe gidiliyor. Buna göre, Kanun kapsamındaki AR-GE ve destek personeli ile belirtilen kurum ve kuruluşlar tarafından desteklenen tasarım projelerinde ve tasarım merkezlerinde çalışan tasarım ve destek personelinin; bu çalışmaları karşılığında elde ettikleri ücretlerinin, brüt asgari ücretin 40 katını aşmayan kısmı üzerinden hesaplanan gelir vergisinin, doktoralı olanlar ile desteklenecek program alanlarından birinde en az yüksek lisans derecesine sahip olanlar için yüzde 95’i, yüksek lisanslı olanlar ile desteklenecek program alanlarından birinde lisans derecesine sahip olanlar için yüzde 90’ı ve diğerleri için yüzde 80’i verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden indirilerek terkin edilecek. Ayrıca Kanun kapsamındaki her türlü AR-GE ve yenilik faaliyetleri ile tasarım faaliyetlerine ilişkin düzenlenen kağıtlardan alınan damga vergisine yönelik istisna tutarı, brüt asgari ücretin 40 katını aşmayacak.

Araştırma Altyapılarının Desteklenmesine Dair Kanun’daki değişiklikle ise kamu personeli hariç olmak üzere araştırma altyapılarında çalışan AR-GE ve destek personelinin bu görevleriyle ilgili ücretleri için gelir vergisine ve bu kapsamda düzenlenen kağıtların damga vergisine yönelik istisna tutarı, brüt asgari ücretin 40 katını aşmayacak..

Söz konusu kanunun 12 inci maddesi ile

4737 sayılı Endüstri Bölgeleri Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “veya kurulu bölgelere ilave alan” ibaresi, ikinci cümlesinde yer alan “veya alan ilavesine” ibaresi madde metninden çıkarılmış ve beşinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “Endüstri bölgelerine yeni alanların ilave edilmesi ya da endüstri bölgelerinden alanların çıkarılmasına Bakanlıkça karar verilir ve buna ilişkin karar Resmi Gazete’de yayımlanır.

Maddeyle 24 Temmuz 2025 tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere, endüstri bölgelerine alan ilave etme yetkisi Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına verilmektedir. Ayrıca imar planının yapılması aşamasında mülkiyet, jeolojik açıdan sakıncalı alanlar, ilgili kurumlardan gelen yapılaşmaya ilişkin kısıtlayıcı görüşler, koruma sınırları ve benzeri teknik nedenlerden dolayı mevcut alanın daraltılmasına ihtiyaç duyulabildiğinden alan çıkarma yetkisi Bakanlığa verilmektedir.

Söz konusu kanunun 13 üncü maddesi ile

4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (3) numaralı bendine aşağıdaki alt bent eklenmiştir.

“ç) (II) sayılı listede yer alan ve yerli katkı oranı en az %40 olan mallar ile 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan “- Yük taşımasında kullanılıp azami ağırlığı 3,5 tonu aşmayan ve yolcu taşıma kapasitesi (Yolcu taşıma kapasitesi sürücü dahil toplam yolcu sayısının 70 kilogramla çarpılması suretiyle hesaplanır. Bu hesaplamada koltuk olmasa dahi, koltuk montajı için bulunan sabit tertibatlar da koltuk olarak dikkate alınır) istiap haddinin (bir aracın güvenle taşıyabileceği sürücü ve yolcu dahil toplam yük ağırlığı) %50’sinin altında olan motorlu araçlardan (bütün tekerlekleri motordan güç alan veya alabilenler, binek otomobilleri, steyşın vagonlar, yarış arabaları, arazi taşıtları hariç)” satırındaki motorlu taşıtların, 87.04 ve 87.11 G.T.İ.P. numaralarında yer alan taşıtların, Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığı tarafından münhasıran millî savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere ilk iktisabı,”

Maddeyle 24 Temmuz 2025 tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere Kanun’un II sayılı listesinde yer alan ve yerli katkı oranı en az yüzde 40 olan binek otomobiller ile kamyon, kamyonet, kamyonet grubunda yer alan arazi taşıtları ve motosikletlerin, Milli Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Savunma Sanayii Başkanlığı ve Milli İstihbarat Teşkilatı Başkanlığı tarafından münhasıran milli savunma ve iç güvenlik ihtiyaçlarında kullanılmak üzere ilk iktisabı ÖTV’den müstesna tutulacak. İlgili kuruluşların ihtiyaçlarını karşılayacak nitelikte yerli üretimi bulunmayan hafif ticari taşıtlar da hüküm kapsamında yer alıyor.

Söz konusu kanunun 14 üncü maddesi ile

4760 sayılı ÖTV Kanunun 12 nci maddesinin (2) numaralı fıkrasının (c) bendinde yer alan “motor gücü,” ibaresinden sonra gelmek üzere, “motor silindir hacmi, menzili, batarya kapasitesi,” ibaresi eklenmiştir.

Maddeyle 24 Temmuz 2025 tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere Cumhurbaşkanına, ÖTV Kanununa ekli (II) sayılı listedeki mallar için belirlenen oranlar ile bu oranlara esas özel tüketim vergisi matrahlarının alt ve üst sınırları içerisinde kalmak kaydıyla, 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan taşıtların, motor silindir hacmi, menzilleri ve batarya kapasiteleri itibarıyla farklı oranlar belirleme yetkisi verilmektedir.

Söz konusu kanunun 15 inci maddesi ile

4760 sayılı Kanuna ekli (II) sayılı listenin;

a) 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan Diğerleri” satın altındaki bazı malların özel tüketim vergisi oranları ile özel tüketim vergisi oranlarına esas özel tüketim vergisi matrahları aşağıda gösterildiği şekilde değiştirilmiş

G.T.İ.P. NOMal îsmiVergi Oranı (%)
87.03 Diğerleri 
  Motor silindir hacmi 1600 cm3′ü geçmeyenler 
  Özel tüketim vergisi matrahı 600.000 TL’yi aşmayanlar80
 Özel tüketim vergisi matrahı 600.000 TL’yi aşıp, 700.000 TL’yi aşmayanlar80
 Özel tüketim vergisi matrahı 700.000 TL’yi aşıp, 800.000 TL’yi aşmayanlar80
 Özel tüketim vergisi matrahı 800.000 TL’yi aşıp, 1.000.000 TL’yi aşmayanlar80
 Diğerleri80
 Motor silindir hacmi 1600 cm3′ü geçen fakat 2000 cm3‘ü geçmeyenler — Elektrik motoru da olanlardan elektrik motor gücü 50 kW’ı geçip motor silindir hacmi 1800 cm3‘ü geçmeyenler -— Özel tüketim vergisi matrahı 600.000 TL’yi aşmayanlar 
  
 Özel tüketim vergisi matrahı 600.000 TL’yi aşmayanlar80
 —- Özel tüketim vergisi matrahı 600.000 TL’yi aşıp, 1.000.000 TL’yi aşmayanlar80
 -— Diğerleri80
 Diğerleri –
 Özel tüketim vergisi matrahı 1.000.000 TL’yi aşmayanlar150
 Diğerleri150
 Motor silindir hacmi 2000 cm3‘ü geçenler — Elektrik motoru da olanlardan elektrik motor gücü 100 kW’ı geçip motor silindir hacmi 2500 cm3‘ü geçmeyenler -— Özel tüketim vergisi matrahı 1.000.000 TL’yi aşmayanlar 
  
 Özel tüketim vergisi matrahı 1.000.000 TL’yi aşmayanlar150
 -— Diğerleri150
 Diğerleri220

b) 87.04 G.T.İ.P. numarasında yer alan 80 80 80 80 150 150 150 150 220 Diğerleri” satırından sonra gelmek üzere aşağıdaki satır eklenmiştir

G.T.İ.P NoMal ismiVergi oranı %
87.04~ Azami yüklü kütlesi 3500 kilogramı geçmeyen arazi taşıtları50

Maddeyle 24 Temmuz 2025 ….. tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere, ÖTV Kanununa ekli (II) sayılı listenin 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan Diğerleri” satırı altındaki bazı fosil yakıtla çalışan binek otomobilleri ile hem fosil yakıt kullanan hem de elektrik motoru bulunan bazı hibrit otomobillerin güncelliğini kaybeden matrah eşikleri nedeniyle, neredeyse tamamı, bulundukları motor silindir hacmi aralığındaki en yüksek ÖTV oranları olan; %80, %150 ve %220 oranlarından vergilendirildiğinden, söz konusu matrah eşikleri piyasa koşullarında oluşan fiyatları etkilemeyecek şekilde yeniden belirlenmektedir. Ayrıca, ÖTV Kanununa ekli (II) sayılı listenin 87.04 G.T.İ.P. numarasında yer alan “- Diğerleri” satırı altındaki kamyonet cinsi araçlardan arazi taşıtı sınıfında olanların vergi oranı farklılaştırılmaktadır.

Söz konusu kanunun 16 ncı maddesi ile

5307 sayılı Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 5 inci maddesinin onuncu fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.

“Dağıtıcılar, herhangi bir dağıtıcıdan toptan LPG ticareti kapsamında LPG satın alabilirler ancak bu LPG’yi başka bir dağıtıcıya satamazlar.”

“Depolama tesislerinde boş kapasite bulunan depolama lisansı sahipleri, depolama taleplerini, lisans sahibinin tesisine, depoladığı LPG’ye yönelik olarak bozucu veya risk artırıcı olumsuz etkileri olmaması koşuluyla karşılamakla yükümlüdür. Yükümlülüklere ilişkin ilke, usul ve esaslar Kurumca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.

Depolama faaliyetlerine ilişkin tarifeler, lisans sahiplerince hazırlanarak Kurul onayını müteakip uygulanır. Kurul, tarife onay istemlerini müracaat tarihini takip eden otuz gün içerisinde karara bağlar. Bu tarifelere ilişkin ilke, usul ve esaslar Kurumca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir. Bu fıkra kapsamında depolama lisansı sahibi şirketler tarafından hazırlanacak ilk tarife teklifleri en geç 1/12/2025 tarihine kadar Kuruma sunulur.”

1/1/2026 tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere, Maddeyle 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanununun 9 uncu maddesindeki dağıtıcılar arasındaki akaryakıt ticaretine getirilen sınırlamaya benzer şekilde ve dağıtıcılar arası LPG ticaretinin kullanım amacına zarar vermeksizin, herhangi bir dağıtıcıdan temin edilen LPG’nin başka bir dağıtıcıya satılmasına ilişkin kısıtlama getirilmektedir.

Söz konusu kanunun 18 inci maddesi ile

Kurumlar Vergisi Kanununun 32/A maddesinin birinci fıkrasında yer alan

“bu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen ve Ekonomi Bakanlığı tarafından teşvik belgesine bağlanan yatırımlardan elde edilen kazançlar” ibaresi “32 nci madde kapsamında kurumlar vergisi oranı, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından düzenlenen yatırım teşvik belgesi kapsamında gerçekleştirilen yatırımlardan elde edilen kazançlara” şeklinde, “indirimli oranlar üzerinden kurumlar vergisine tabi tutulur” ibaresi, “, indirim hakkının kullanılabileceği ilk hesap dönemi dahil en fazla on hesap dönemi %60 indirimli olarak uygulanır” şeklinde değiştirilmiş, fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiş, ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, beşinci fıkrasında yer alan “ikinci” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve üçüncü” ibaresi eklenmiş, altıncı fıkrasında yer alan “ikinci” ibaresi “üçüncü” şeklinde değiştirilmiş, onuncu fıkrasında yer alan “belirlemeye” ibaresinden sonra gelmek üzere “Hazine ve” ibaresi eklenmiştir.

“Ancak, kazanç bulunmasına rağmen yararlanılmayan yatırıma katkı tutarları müteakip dönemlerde dikkate alınmaz.”

“(2) Bu maddenin uygulamasında yatırıma katkı tutarı, indirimli kurumlar vergisi uygulanmak suretiyle tahsilinden vazgeçilen vergi yoluyla yatırımların Devletçe karşılanacak tutarını, bu tutarın yapılan toplam yatırıma bölünmesi suretiyle bulunacak oran ise yatırıma katkı oranını ifade eder. Yatırımın tamamlanması şartıyla, indirimli kurumlar vergisi uygulanmak suretiyle yararlanılan kısmı hariç olmak üzere kalan yatırıma katkı tutarı, yatırımın tamamlandığı hesap dönemini izleyen yıllarda Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre bu yıllar için belirlenen yeniden değerleme oranında artırılarak dikkate alınır.”

“(3) Cumhurbaşkanı;

a) İstatistikî bölge birimleri sınıflandırması ile kişi başına düşen milli gelir veya sosyoekonomik gelişmişlik düzeylerini dikkate almak suretiyle illeri ve ilçeleri gruplandırmaya ve bu gruplar, Gökçeada ve Bozcaada’da yapılan yatırımlar, sektörler, teknoloji alanları, Ar-Ge veya tasarım faaliyetleri, sanayi bölgeleri, kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri veya oluşturulacak teşvik programları itibarıyla teşvik edilecek yatırım konularına ilişkin yatırım ve istihdam büyüklüklerini belirlemeye,

b) (a) bendinde belirtilen yatırımlar için yatırıma katkı oranını %50’yi geçmemek üzere belirlemeye,

c) Yatırım teşvik belgesi kapsamında bu maddeye göre hesaplanacak yatırıma katkı tutarına mahsuben, toplam yatırıma katkı tutarının %50’sini ve hakedilen yatırıma katkı tutarım geçmemek üzere; indirim hakkının kullanılabileceği ilk hesap dönemi dahil dördüncü hesap döneminin sonuna kadar kurumun diğer faaliyetlerinden elde edilen kazançlarına indirimli kurumlar vergisi oram uygulatmak suretiyle yatırıma katkı tutarını kısmen kullandırmaya, bu oram sıfıra kadar indirmeye,

ç) Yatırım harcamaları içindeki arsa, bina, kullanılmış makine, yedek parça, yazılım, patent, lisans ve know-how bedeli gibi harcamaların oranlarını ayrı ayrı veya topluca sınırlandırmaya,

 d) 6745 sayılı Kanun kapsamındaki yatırımlar için, birinci fıkra ile (c) bendindeki süreleri bir katma kadar, (e) bendindeki oram %100’e kadar artırmaya, yetkilidir.

16/6/2025 tarihinden önce başvurusu yapılmış ve reddedilmemiş olanlar hariç, yayımı tarihinden itibaren alınan yatırım teşvik belgelerine uygulanmak üzere yayımı tarihinde, Madde ile verimli yatırımların teşvik edilmesi amacıyla indirimli kurumlar vergisi uygulamasının indirim hakkının kullanılabileceği ilk hesap döneminden itibaren en fazla on hesap dönemi boyunca uygulanacağına ilişkin sınırlama getirilmekte ve kurumlar vergisi indirim oram %60 olarak belirlenmektedir.

Ayrıca, kazanç bulunmasına rağmen yararlanılmayan yatırıma katkı tutarlarının müteakip dönemlerde dikkate alınamayacağı hususu maddeye eklenerek uygulamaya açıklık getirilmektedir.

Yatırım teşvik belgesi kapsamında düzenlemeye konu maddeye göre hesaplanacak yatırıma katkı tutarına mahsuben, toplam yatırıma katkı tutarının %50’sini ve hakedilen yatırıma katkı tutarım geçmemek üzere; indirim hakkının kullanılabileceği ilk hesap dönemi dahil dördüncü hesap döneminin sonuna kadar kurumun diğer faaliyetlerinden elde edilen kazançlarına indirimli kurumlar vergisi oranı uygulatmak suretiyle yatırıma katkı tutarını kısmen kullandırmaya ve bu oram sıfıra kadar indirmeye Cumhurbaşkanı yetkili kılınmıştır. Bu yetki çerçevesinde diğer faaliyetlerden elde edilen kazançlara en fazla dört yıl indirimli kurumlar vergisi oranının uygulatılması, on yıllık toplam sürenin aşılacağı anlamına gelmemektedir.

Buna göre, yeni yatırım teşvik sistemine uygun yetki düzenlemeleri yapılmakta mükelleflerin yatırım teşvik belgesi kapsamındaki yatırımları dolayısıyla yatırım dönemi ve işletme dönemi ayrımı yapılmaksızın indirim hakkının kullanılabileceği ilk hesap dönemi dahil dördüncü hesap döneminin sonuna kadar diğer faaliyetlerden elde ettikleri kazançlarına indirimli kurumlar vergisi uygulanması sağlanmakta ve diğer faaliyetlerden elde edilen kazançlara uygulanan yatırıma katkı tutarı oranının artırma konusunda Cumhurbaşkanına verilen yetki kaldırılmaktadır. Ayrıca, 6745 sayılı Kanun kapsamındaki proje bazlı yatırımlar için Cumhurbaşkanına süreleri ve oram artırma yetkisi verilmektedir.

Söz konusu kanunun 19 uncu maddesi ile

5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “ücretleri üzerinden asgari geçim indirimi uygulandıktan soma hesaplanan gelir vergisinin;” ibaresi “ücretlerinin brüt asgari ücretin kırk katım aşmayan kısmı üzerinden hesaplanan gelir vergisinden 193 sayılı Kanunun 23 üncü maddesinin birinci fıkrasının (18) numaralı bendinde düzenlenen asgari ücret istisnasına isabet eden vergi düşüldükten soma kalan vergi tutarının;” şeklinde değiştirilmiş ve dördüncü fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir. “Şu kadar ki ücretler bakımından istisna uygulanacak tutar brüt asgari ücretin kırk katını aşamaz

Yapılan düzenlemeyle, 1 Ağustos 2025 tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere madde asgari ücret istisna uygulamasına göre revize edilmekte ve hali hazırda çalışan bazında sınırsız olarak uygulanabilmekte olan bu teşvik ve damga vergisi istisnası, aylık olarak asgari ücretin brüt tutarının belli bir katıyla sınırlandırılmaktadır. Bu teşvik, aylık ücretin asgari ücretin belli bir katını aşmayan kısmı üzerinden hesaplanan gelir vergisinden, asgari ücret istisnasına isabet eden vergi düşüldükten sonra kalan vergi tutarı, teşvik oram dikkate alınarak, muhtasar beyannamede tahakkuk eden vergiden terkin edilmek suretiyle uygulanması ve bu ücretlerin, asgari ücretin belli bir katını aşan kısmı ise söz konusu teşvike ve damga vergisi istisnasına konu edilememesi sağlanmaktadır.

—————————————-

Hatırlatma:

Sirkülerimiz bilgilendirme amaçlı olup belirli bir konu hakkında genel çerçevede bilgi vermek amacını taşıdığından içerikten kaynaklanan veya içeriğe ilişkin ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz.

Bu sirkümüzde yer verilen bilgiler yazının tarihi itibarıyla geçerli olup, yazı tarihinden sonra gerçekleşebilecek yasal değişiklikler, gelişecek uygulamalar ve yargı kararları ileride farklı düzenlemeleri ve değerlendirmeleri gerektirebilmektedir.

Bu nedenle konular ile ilgili karar vermeden önce profesyonel bir danışmandan görüş ve destek alınması tavsiye olunur.